art project

Η εισαγωγή στην τέχνη: 5 συμβουλές στον ανερχόμενο καλλιτέχνη

Για να ορίσουμε, ποια είναι η φύση του ανερχόμενου καλλιτέχνη σήμερα, θα πρέπει να βουτήξουμε σε βαθιά νερά, να βραχούμε ως το κόκαλο, ώσπου να οδηγηθούμε από τα ρεύματα σε μια έστω και λίγο ικανοποιητική εξήγηση στο αιώνιο ερώτημα του «Τι είναι Τέχνη?» 

Η χρυσή τομή του ορισμού της αμφισβητήθηκε ουκ ολίγες φορές *1 και κάθε φορά που προέκυπτε μια νέα αμφισβήτηση, την συνόδευε μια τεράστια κάστα προσκυνητών, μιμητών, ερμηνευτών, μια κάστα προσποίησης. 

Θα αναλογιστούμε ότι αυτό είναι λογικό, ο άνθρωπος αφαιρεί και ανατέμνει για να μάθει «Τι είναι αυτό», όπως έμαθε στο σχολείο. Αξίζει να σκεφτούμε πάνω σε αυτό, στο γεγονός ότι η Τέχνη γίνεται αναπόφευκτα αντικείμενο της προσποιητής μας γνώσης, προκειμένου να την εντάξουμε στην Μνημειακή Ιστορία και να την καταστήσουμε όπως και πριν, ακίνδυνη. 

Βάζουμε απέναντι της έναν καθρέφτη και αφοσιωνόμαστε πλήρως στο αντικαθρέφτισμα. Αποτελεί άραγε το γεγονός αυτό έναν Ψυχολογικό Νόμο? Ίσως. Πως αλλιώς ο κοινός άνθρωπος θα συνεχίσει να πιστεύει στην ζωή και την αξία του, αν επιτρεπόταν σε όλο το Πάθος ενός μη -κανονικού, ενός τρελού, να απογυμνωθεί αφιλτράριστο μπροστά στα μάτια του? Όταν δηλαδή αστράψει μέσα του το γεγονός, ότι ίσως υπάρχει αλήθεια στο βαθύ σκοτάδι, στη σκέψη του θανάτου, τότε σκέφτεται.. «Εγώ που πάω, τι είμαι?» 

Μιλώντας πιο ξεκάθαρα, ας μην τα βάζουμε με την εγγενή ικανότητα και απόλαυση του να εκφράζεσαι, *2 αλλά ας παρατηρήσουμε σοβαρά και σταθερά το βαθύτατο χάσμα μεταξύ αυτών, των οποίων ο κενός ζήλος και η αδρανή τους φύση, τους οδήγησε, να βλέπουν παραπλανητικές ομοιότητες *3

4

ανύπαρκτες θεωρητικές προεκτάσεις *4 και βαθυστόχαστα

«τίποτα»

6

ασκώντας όπου μπορούν συναισθηματική *5 και οικονομική εξουσία, και των άλλων.. 

Εκείνων των ονειρικών, αστραποβόλων φύσεων, που με την σκοτεινή ηρεμία των ματιών τους, διατρέχουν ολόκληρη την υπαρκτή Ενεργητική Φαντασία, όχι για να την διδάξουν αντικειμενικά, αλλά για να προσφέρουν στον άνθρωπο τη συναισθηματική ευθύνη που ξέχασε, τον εαυτό που άφησε πίσω. Όμως ποιο είναι αυτό το Πνεύμα των Καιρών που μας οδηγεί σε τόσο αλλήθωρα καλλιτεχνικά ένστικτα, ώστε να μπερδεύουμε έναν κάδο σκουπιδιών,

8

μια σχηματική παράσταση αφανών κινήτρων

Hans-Hoffman 9

καμουφλαρισμένη ως ελεύθερη έκφραση, με μια από τις πιο υπέροχες και ολοκληρωμένες συλλήψεις, αυτή των Μουσών. Σύλληψη που μοιράζονται με ειλικρίνεια οι άνθρωποι, με ενδότατο -πολυσχιδές χάρισμα, που κατανοούν πως η ΄΄έκφραση΄΄ είναι κομμάτι της Τέχνης και όχι η ίδια η Τέχνη, όπως η Ομορφιά είναι κομμάτι της ζωής και όχι η ίδια η ζωή. Επίσης καταλαβαίνουν, πως η αισθητική είναι το ιερό θέλγητρο της Τέχνης, η μαγνητική της δύναμη, η οποία συγκεντρώνει το συναισθηματικό υλικό που είναι απαραίτητο για την συνέχεια της ζωής.

Γιατί αυτά που ζουν μέσα μας εκπνέουν την δική τους μοίρα.. Γιατί όσο και αν νομίζουμε το αντίθετο, ο άνθρωπος, δεν μπορεί να ζήσει χωρίς Τέχνη.

Θα αναφέρουμε παρακάτω 5 Βήματα που μπορούν να βοηθήσουν έναν ανερχόμενο καλλιτέχνη, οποιουδήποτε κλάδου, να αποσαφηνίσει τα μελλοντικά του σχέδια και να επαναπροσδιορίσει τα προηγούμενα :

1

Εάν αποφασίσεις να εμφανίσεις τα έργα σου, οφείλεις στον εαυτό σου και στους γύρω σου, να αρθρώσεις το λόγο που το κάνεις. Όσο πιο σκοτεινά είναι τα κίνητρά σου, τόσο περισσότερο κρύβεσαι πίσω από την ΄΄Τέχνη για καλό σκοπό΄΄. Καλός σκοπός είναι ο φιλανθρωπικός, καλός είναι και το να γίνεις διασημότερος. Η απόλαυση του να κάνεις Τέχνη δεν ισούται με το να γνωρίζεις το ΄΄γιατί΄΄ το κάνεις.

2

Το επόμενο βήμα έγκειται, στο να πιστεύεις σταθερά και συνεχόμενα στην Τέχνη, έτσι ώστε να μην προσποιείσαι ότι την κατέχεις, αλλά να γνωρίζεις ότι κατέχεσαι από αυτήν. Ο κορυφαίος Καναδός, Κλινικός Ψυχολόγος, Jordan Peterson μιλώντας για τους ασθενείς του αναφέρει : ΄΄Το χειρότερο που μπορεί να συμβεί σ’ ένα δημιουργικό άτομο είναι, να μην είναι πια δημιουργικό, τότε απλώς πεθαίνει΄΄

Εδώ η διαφωτιστική ομιλία του Peterson

3

Αυτό που χρειάζεται για να αποκτήσουμε τα δικά μας μάτια, είναι με τον καιρό να αναπτύξουμε το δικό μας κριτήριο σε σχέση με την δουλειά που χρειάστηκε ένα έργο, την τεχνογνωσία, το απτό και συναισθηματικό όραμα μέσα του και την ποιοτική, αληθινή αλλαγή που φέρνει η επίδρασή του σ’ εμάς και τους άλλους. Ορισμένοι Σοφοί άνθρωποι του παρελθόντος, κατάφεραν να αποκρυσταλλώσουν την έννοια του κριτηρίου σ’ έναν ευρύτερο Γεωμετρικό κανόνα, την Χρυσή Τομή.

4

Το επόμενο βήμα είναι να μπορεί κανείς να ξεφεύγει από την ρομαντικοποιημένη έννοια του βασανισμένου καλλιτέχνη, απαλλάσσοντας τον εαυτό του από την πίστη, ότι πρέπει κανείς να επινοήσει ένα μεγάλο βάσανο για να αναπτυχθεί και να μοιάσει στον ήρωα -κατορθωτή του. Το γεγονός ότι υπήρξαν για εμάς ζωτικής σημασίας σύμβολα, η καταθλιπτική ποιήτρια (Sylvia Plath), ο ψυχωτικός ζωγράφος (Van Gogh) και ο αλκοολικός συγγραφέας (Ernest Hemingway) δηλώνει πιθανόν, ότι ΄΄κάτι΄΄ υπάρχει εκεί για εμάς, κάτι πολύτιμο. Αν κάναμε την προσπάθεια να το αντικρίσουμε μέσα μας, ίσως ανακαλύπταμε την δική μας ανικανότητα, ανεπάρκεια, το δικό μας σκοτεινό ΄΄κάτι΄΄, την δική μας ασθένεια.

5

Έμεινε ένα ακόμα βήμα τώρα, αυτό που χαράζει αιώνια πορεία προς το Άγνωστο. Αυτό το βήμα ποτέ κανείς δεν μπόρεσε να το διδάξει, κανείς να το μάθει, να το διαδώσει, να το διασώσει, να το κάνει καλύτερο ή χειρότερο. Η Τέχνη που ταυτίζεται με τον λόγο της ύπαρξής της σε ένα σημείο, μια Πηγή. Οι γραμμές δεν το αγγίζουν, οι νότες απλώς το ψηλαφίζουν και οι ποιητές είναι ανίκανοι να το συλλαβήσουν. Όμως όλοι προσπαθούν, και προσπαθούν σκληρά. Πριν από 30.000 χρόνια, έζησε ο πρώτος ρεαλιστής, *6 που μέσα σε παγωμένες σπηλιές γεννούσε μορφές και φωνές, άλογα και βίσονες, και ήταν αυτιστικός όπως εσύ, και αγαπούσε την ζωή όπως εσύ. Μα μέχρι να το καταλάβεις, η Σπίθα μεταπήδησε.. σε νέους ορίζοντες, σε κάθετους κόσμους, κλείστηκε σε εκκλησίες, λαμπάδιασε σε προσευχές, ανέβηκε σε αγάλματα, χαϊδέυτηκε από ταλαντούχα δάχτυλα, ταλαντεύτηκε σε χορδές και αναστάτωσε, έστειλε στο τρελοκομείο, όρισε, έλαμψε , σκότωσε..

Και δεν θυμάμαι να μας ρώτησε.. Τότε σε τι απαντήσαμε ;

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

*1 Πηγή:

Το άρθρο What makes good art από το ArtBusiness.com

*3 Πηγή:

¨Red is the colour of wine, but also of blood, and these canvases encompass both the sensual pleasure and violent debauchery associated with the god. This contrast is echoed in the paintings’ combination of euphoric loops that soar upwards and vermilion floods of paint that ooze and cascade down the canvas. The unfurling gestures of these paintings were made, like Henri Matisse’s works in old age, with a brush affixed to the end of a pole, which lends them their vitality and scale.¨ Τα παραπάνω ειπώθηκαν το έργο το οποίο πουλήθηκε για 46.437.500 δολάρια.

*6 Πηγή:

Το άρθρο How our ancestors with autistic traits led a revolution in ice age art απο το Sciencedaily.com

*2 Πηγή:

Το άρθρο Making art activates brain's reward pathway από το ScienceDaily.com

*4 Πηγή: rt.com

Σλοβένα Καλλιτέχνης θυλάζει το σκυλί της σε συνδυασμό με άλλα ΄΄καλλιτεχνικά πειράματα΄΄ που προκύπτουν απο την "παρατήρηση του Zeitgeist μέσα απο την επονομαζόμενη θανατοπολιτική διάσταση των σημερινών Βιοπολιτικών πρακτικών"

*5 Πηγή:

Τα σχόλια του Joe Rogan συνοψίζουν τα συναισθήματα ψυχικά ισορροπημένων ατόμων που εισέρχονται σε χώρους όπως το MoMA(Museum of Modern Art) και το LACMA (Los Angeles County Museum of Art).

Mikael Ice

Απόφοιτος Φιλοσοφικής, ταξιδεύοντας όλα τα παζάρια της Ελλάδας με καντίνα και μια κιθάρα στην πλάτη. Παρόλο που θα συνεχίσει το κύριο έργο του, τις σπουδές του, είναι αχόρταγος, για νέα και απαιτητικά projects.

Email: blucatsgr@gmail.com

Close Menu